دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 فروردين 1401 - 09:46
انتظامی کشور برای «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» چه باید بکند!؟

نقش انتظامی کشور در تحقق شعار سال

شعار سال، «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است و به تعبیر رهبر انقلاب، این یعنی «تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد......
کد خبر : 11460

پایگاه رهنما:

با تعیین «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به عنوان شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، ضروری است مجموعه‌های مختلف نقش خود را در این مسیر پیدا کرده و هر یک از توان خود برای تحقق آن استفاده کنند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در توضیح شعار سال، فرمودند: «در زمینه‌ی اقتصاد، آنچه بنده مطرح میکنم، مطالباتی که مطرح میشود، عمدتاً خطاب به مسئولان کشور است؛ عمده در قوّه‌ی مجریه، مقداری هم قوّه‌ی مقنّنه و حتّی قوّه‌ی قضائیّه و بعضی دستگاه‌های وابسته؛ عمدتاً خطاب به این‌ها است.» بنابراین نقش عمده در تحقق شعار سال و حرکت به سوی قله‌ای که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، روی دوش دولت است. در عین حال، سایر نهاد‌ها و مسئولان نیز وظایفی بر عهده دارند. در گزارش حاضر، مروری بر نقش انتظامی در تحقق شعار سال داشته‌ایم.

• معنای شعار سال؟!
پیش از آنکه در مورد نقش و وظایف افراد مختلف صحبت شود، ضروری است که معنای شعار سال را درست درک کنیم؛ چرا که در این زمینه برخی صاحب‌نظران دچار اشتباهاتی شده‌اند. شعار سال، «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است و به تعبیر رهبر انقلاب، این یعنی «تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد.» بنابراین اولاً مساله‌ی اصلی تقویت تولید است و در ثانی، این تولید باید هر دو ویژگی «اشتغال‌آفرینی» و «دانش‌بنیان بودن» را به صورت همزمان داشته باشد. حال برای آنکه نقش نهاد مقدس انتظامی در تحقق چنین هدفی را بررسی کنیم، لازم است افراد این نیرو را یک بار به عنوان شهروند جمهوری اسلامی و بار دیگر به عنوان عضوی از خانواده‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیریم. در مورد نخست، نقش سازمان عقیدتی-سیاسی انتظامی کلیدی است و در مورد دوم، به نظر می‌رسد پلیس امنیت اقتصادی از یک سو و پلیس فتا از دیگر سو، نقش‌آفرینی قابل توجهی باید داشته باشند.

• شهروندان ولایت‌مدار و مطالبه‌گر
اگر انتظامی کشور را، از این منظر که شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند در نظر بگیریم، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نقش عموم مردم را در تحقق شعار سال مشخص کرده‌اند، به‌طریق اولی نقش نیرو‌های ولایت‌مدار و وطن‌دوست انتظامی نیز روشن می‌شود. معظم‌له در سخنرانی نوروزی پس از آنکه بر نقش قوه‌ی مجریه و سایر نهاد‌های مسئول تاکید کردند، فرمودند: «چرا این مسائلی را که مربوط به این‌ها است ما در فضای عمومی و در سخنرانیِ مردمیِ کشوری مطرح میکنیم؟ علّت این است که خوب است مردم در فضای عمومی مسائل اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی قرار بگیرند، مطالبات این حقیر را هم بدانند و از مسئولینی که به این مسائل اقدام می‌کنند و فعّالیّت می‌کنند حمایت کنند، پشتیبانی کنند.» بنابراین همه‌ی مردم باید با فلسفه‌ی شعار سال و ضرورت آن آشنا باشند تا بتوانند از مسئولان امر، مطالبه کنند و در قامت یک کنشگر فعال -دست‌کم در انتخابات- مسئولانی را تقویت کنند که همسو با این سیاست‌ها باشند؛ سیاست‌هایی که منافع ملی را تامین خواهند کرد؛ بنابراین در مسیر مجهز شدن اعضای خدوم انتظامی به آگاهی در مورد شعار سال و نیاز‌های اقتصاد ایران، سازمان عقیدتی-سیاسی و سایر بخش‌های مرتبط می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

• زمینه‌ساز فعالیت سالم
پلیس امنیت اقتصادیانتظامینیز که وظیفهی پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، کشف و مقابله با فعالیت‌ها و جرایم اقتصادی را برعهده دارد، می‌تواند در تحقق شعار سال، نقشی کلیدی ایفا کند. اینیگان مقابله با عمده جرایم اقتصادی شامل زمین‌خواری، پول‌شویی، قاچاق کالا، فرار مالیاتی، وام‌ها و تسهیلات غیرمجاز بانکی، رسیدگی به تخلفات مالی کاندیدا‌های مجلس و جرایمی که عنوان‌های اقتصادی دارند را انجام می‌دهد. همچنین پلیس امنیت اقتصادی در مرز‌ها و مبادی رسمی گمرک ایران مستقر شده‌است. مواردی که ذکر شد، همه و همه بستر را برای فعالان اقتصادی سالم فراهم می‌کند و تولید می‌تواند از این منظر، شکوفا شود. وقتی مثلاً وام‌ها و تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز و غیر قانونی به سوداگران داده شود، آن‌ها این پول را به بازار‌هایی مانند زمین و ملک و مسکن و ... می‌برند و حباب و قیمت کاذب در آن بازار‌ها ایجاد می‌کنند. اما اگر جلوی فساد‌ها در این حوزه گرفته شود، اعتبارات به تولیدکننده‌ی واقعی می‌رسد و او نیز برای جوانان، اشتغال ایجاد می‌کند.

• خط مقدم مبارزه با قاچاق
حضور انتظامی در مرزها، گمرکات و در مقابله با کالا‌های قاچاق نیز بسیار ضروری است. این روز‌ها با افزایش قیمت دلار، دستمزد واقعی کارگر ایرانی کمتر از کارگران ترک، چینی و ... است و این کمک بزرگی به تولیدکننده‌ی داخلی است تا بتواند بازار‌های داخلی را در تسخیر خود در آورد. اما این مهم، یک پیش نیاز دارد و آن این است که کالای قاچاق نتواند وارد کشور شود. در برخی بخش‌های اقتصادی هنوز قدرت رقابت تولید داخلی با کالای قاچاق (که قمیتی ارزا‌تر دارد) فراهم نیست؛ بنابراین ورود کالای قاچاق، به معنای ضربه به تولید داخلی است. به گزارش تبیین به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام رفیعی‌راد -مسئول معاونت طلاب و روحانیت قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی- می‌گوید: «میزان قاچاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ۲۱.۵ تا ۲۵ میلیارد دلار دلار بوده است و بیش از ۹۵ درصد کالا‌های قاچاق در پوشش رویه‌های رسمی و از مبادی رسمی کشور وارد شده است.» بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت: اگر نقش نیرو‌های انتظامی که در خط مقدم مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند، بیش از نقش تولیدکنندگان اقتصادی نباشد، کمتر از ایشان نیست.

• اهمیت پلیس فتا
از دیگر ارگان‌هایی که با توجه به شعار سال، وظیفه‌ای دو چندان روی دوشش قرار گرفته، پلیس فتا است. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایرانیا پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا، یک واحد تخصصی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه آن جلوگیری و مبارزه با کلاهبرداری اینترنتی و جعل، سرقت اینترنتی، هک، نفوذ و جرائم سازمان یافتهرایانه‌ای است. می‌دانیم که نام اقتصاد دانش‌بنیان با فضای مجازی گره خورده است. هر قدر فضای مجازی امن‌تر باشد و کاربران، خیالشان از تبادل و خرید و فروش در این فضا راحت‌تر باشد، روند رو به رشد اقتصاد دانش‌بنیان تسریع می‌شود. به‌طور مثال، اسنپ یکی از شرکت‌هایی است که با تکیه بر یک ایده‌ی بومی‌شده‌ی دانش‌بنیان، تاکسی‌های اینترنتی را به راه انداخت و حمل‌و‌نقل را برای شهروندان بسیار راحت‌تر کرد. اگر چتر امنیتی پلیس در فضای مجازی بر فعالیت‌های اقتصادی مشابه اسنپ، گسترده نباشد، مردم ریسک نمی‌کنند و از این امکان‌ها استفاده نخواهند کرد.

• نتیجه‌گیری
بنابراین اگر چه تحقق شعار سال، بیش از همه روی دوش دولت است، اما رهبر معظم انقلاب در بیانات خود از «قوّه‌ی قضائیّه و بعضی دستگاه‌های وابسته» نیز نام برده بودند و بر نقش ایشان تاکید کرده بودند. شاید با توضیحات فوق و با ذکر این نکته که انتظامی، یکی از ضابطان قضایی است، می‌توان گفت: اشاره‌ی رهبر معظم انقلاب به این نهاد مقدس نیز بوده است. همچنین در گزارش حاضر با مروری بر برخی از وظایف ارگان‌های انتظامی، دیدیم که اتفاقاً این نهاد نیز نقش مهم و کلیدی در تحقق شعار سال دارد؛ بنابراین شایسته است برای تحقق شعار سال، برنامه‌ریزی شود و با تلاشی روزافزون توسط همه‌ی مسئولان، تقویت تولیدِ دانش‌‎بنیان و اشتغال‌آفرین تسریع شود.

ارسال نظرات